Slamm is de vijfde onderneming die we naar hun positie in en visie over de vechtsportbranche vragen. Milton Felter stond Fightweek te woord. “Wij zijn liefhebbers, we zijn zelf vechters geweest,” zo typeert Milton Felter de uitgangspunten van Slamm Events dat hij samen met Maikel Polanen heeft opgericht.
“Natuurlijk spelen financiële aspecten ook mee, maar ons oogpunt is pure sport. We kijken naar de leukste partijen.
Je ziet bij Gentleman dat alleen grote namen niet altijd garant staan voor een goede matchmaking. Ik ga zelf alle gala’s af en ik probeer enthousiaste jongens die er voor willen gaan er uit te vissen” En die jonge, enthousiaste vechters wil Slamm in samenwerking met Eurosport aan het grote publiek presenteren.
Onderleiding van Milton Felter en Maikel Polanen is Slamm Events, bekend van de ‘Nederland-versus-Thailand’ spektakels, tot één van de meest succesvolle promotors van Nederland uitgegroeid.
Als ‘liefhebbers’ signaleren ze de knelpunten voor een gezondere branche. De vechtsportbranche in Nederland kent meer bonden dan goed is. Vele herkennen dat, maar doen er niets aan. “Iedereen wil de baas zijn en niemand zegt, laten we gaan samenwerken,” constateert Felter en hoopt dat een keurmerk voor de branche op termijn wel haalbaar is.
Als ‘promotors’ worden ze, ook niet als enige, geconfronteerd met de steeds hoger wordende gages van vechters. “Vechters moeten hun gage waarmaken. Als Jantje meer tafels verkoopt, kan hij meer verdienen. Helaas is dat zo.” Ook hier geldt voor Felter dat als promotors méér met elkaar zouden samenwerken de uitwassen zullen uitblijven.
Felter, “Het Nederlands publiek is erg verwend, voor een groot gala je moet toch 'namen' hebben. Als er geen ‘namen’ op de poster staan, betaalt het publiek geen €35 euro entree. Met de 'namen' vliegen voor grotere gala’s de gages de pan uit. Soms kan Jantje bij promotor X een fors vragen. Maar ook als Jantje niet presteert, wil hij van de volgende promotor dat zelfde forse bedrag, hij accepteert geen korting terwijl hij al vier keer verloren heeft, waardoor die volgende promotor met een nasmaak blijft zitten. Promotors moeten meer met elkaar communiceren. Pietje is meer waard als Kees, maar hou het realistisch.”
Voor een deel brengt Slamm een aantal vechters onder eigen management. “We nemen een aantal enthousiaste vechters onder contract waardoor je voor een volgende gala over ze kan beschikken zonder dat je door de kosten verrast wordt. Een vechter hoeft daarom in zijn eerste partij niet meteen ‘iets’ op te brengen. Je vraagt vertrouwen van de vechters met betrekking tot hun carrière en wij houden ze draaiend,” verklaart Felter.
Dat wil niet zeggen dat je bij Slamm onder contract moet staan om op hun gala’s te vechten. Want dan zou je steeds weer Pietje tegen Keesje zien vechten. En je zou steeds meer gala’s moeten organiseren met Pietje tegen Keesje om hun salarissen te kunnen betalen. Ongeacht of de vechter bij hun onder contract staat, bij Slamm gaat het altijd om de Gouden Partij.
Met de blik op de toekomst gericht wil ook Slamm dat de vechtsportbranche zich beter organiseert. Of dat gaat lukken is de vraag. Felter, “We zouden de wereld al heel wat verbeteren als we afspraken met elkaar kunnen maken. Veel promotors denken toch, ik doe mijn eigen ding. MOM heeft even in het NOCNSF gezeten, maar alles voor zich willen houden. Ik hoop dat het lukt om gezamenlijk afspraken te maken, maar ik ben bang van niet.”
Felter erkent dat de sport van ‘ver’ is gekomen. ‘2Hot2Handle en Mohammed Ait Hassou hebben hun rol gespeeld. Met Rings is de branche geprofessionaliseerd. Simon Rutz heeft de branche verder geprofessionaliseerd en via de Arena naar het grote publiek gebracht.
Felter ziet een keurmerk voor promotors als verdere stap in de professionalisering. “Ergens moet een punt gemaakt worden en je kunt daarmee de malafide promotors de deur wijzen.”
Met dat keurmerk richt Slamm zich tot nieuwe adverteerders zonder te vergeten dat het kickboksen in Nederland schatplichtig is aan bedrijven als Canna en tientallen koffieshophouders die de gala’s nu mogelijk maken. Felter kijkt naar organisaties als M1, UFC en FEG die ‘main stream’ adverteerders aan zich binden.
Hoewel steeds meer mensen uit deze branche hun hoop op de Nederlandse televisie hebben gevestigd, is het verre van duidelijk of daar additionele inkomsten uit voortvloeien. RTL, bijvoorbeeld houdt zelf alle inkomsten uit de reclameblokken en is aan sponsorregels gebonden. Bovendien heeft zich nog géén ‘main stream’ sponsor in de categorie Sony of Microsoft in Kickboks Nederland aangediend om in combinatie met televisie exposure één of meerdere gala’s te sponsoren.
Felter vertaalt zijn ervaring met Eurosport als volgt. “Televisie is belangrijk, vooral omdat andere bedrijven zien dat je er bent. Bedrijven merken dat het grote publiek naar kickboksen kijkt. Die bedrijven hoeven niet van kickboksen te houden als ze maar zien dat ze er geld aan kunnen verdienen.”
Dat is een goede insteek waar hij aan toevoegt, “En met een keurmerk kunnen we laten zien hoe goed we deze bedrijfstak leiden!”