NWG, de onderneming van Angelo Rosalia heeft tot doel om jonge vechters een opstapje te bieden naar het grotere werk. Next Generation Warriors geeft ze de kans om door te breken. Komend weekend is de derde versie van het Utrechtse evenement.
Rosalia, samen met zijn vrouw de drijvende kracht achter de onderneming is daarmee halverwege de realisatie van een vijf jaren plan dat er op gericht is NGW tot een middelgroot gala te maken, 'een 1000 Plus Gala' zoals hij zegt.
Rosalia, “Ik respecteer alle organisatoren om een gala te organiseren, want het is moeilijk om jonge vechters op een groot evenement te laten staan met een paar grote namen erbij. Er hangt een financieel plaatje aan de grote vechters. Je kan een evenement organiseren met alleen maar talenten, dat is misschien aantrekkelijk voor het publiek, maar zo komen die beginnende vechters ook niet echt in de picture. Je hebt dus grote vechters nodig om het geheel te dragen, dat is best moeilijk.”
“Door de talenten in het voorprogramma een kans te geven, krijg je ook nieuw publiek. Jonge vechters hebben een jong publiek. Een gala met alleen A partijen is ook mooi maar zelfs bij Show Time hebben ze kinderen erbij gedaan. Die kinderen dat zijn de toekomst, het is gewoon een stukje vooruit kijken.”
Tegenover damespartijen is Rosalia heel kritisch omdat ook hij geconfronteerd wordt met dames die niet tegen elkaar willen vechten als er maar een kans bestaat dat ze kunnen verliezen. Rosalia, “Er wordt vaak gezegd dat de dames geen kans krijgen, maar als er steeds afgemeld wordt, dan is het ook niet interessant om een damespartij neer te zetten.”
Een Kickboks competitie, er verschijnt een glimlach op het gezicht van Rosalia als hij over zijn toekomstplannen vertelt. Hij denkt de goede formule voor een competitie gevonden te hebben om jongeren, landelijk in een paar poules tegen elkaar te laten vechten.
Rosalia, “We willen voor de nieuwelingen een nieuwe klasse creëren. We werken dan met contracten waarbij de vechter zich voor minimaal 5 partijen aan ons bindt. Het wordt een competitie, wie niet komt opdagen krijgt geen punten. We gaan met het hele NGW circus Nederland en België door en aan het eind van het seizoen doen we een groot gala waar de winnaars van elke poule tegen elkaar vechten om een trophy.
Het concept is eerder voor de FEG geprobeerd met het World Youth Tournement, maar dat, was ook met tv coverage, geen succes. Rosalia wil het zonder televisie proberen want ook hier ziet hij voor de financiering de meerwaarde van de aanstormende jeugd waar het gaat om de verkoop van kaartjes.
Rosalia, “Je moet het omdraaien, je moet geen tv willen, de tv moet jou hebben. De jongeren hebben op school vrienden en steken iedereen aan. Een nieuweling verkoopt 40 kaartjes. Hij gaat de hele straat af, Buurman ik vecht morgen, kom je? Hij is enthousiast, roept zijn vrienden via hyves om te komen kijken. Ze willen op een poster. Die jongens kun je op school filmen, na schooltijd komt iedereen naar hen toe, wat was dat, kunnen we ook komen. Zo iemand kun je nog brengen en die gaat een 5 jaar mee.”
Over de veranderingen die Rosalia graag in de kickbokswereld ziet, is hij heel duidelijk, er moet meer transparantie komen, met als doel grotere sponsors met bekende namen te kunnen aantrekken. Hij voorziet problemen met de belastingen en de gemeentes waar het om vergunningen gaat als de branche zich niet beter organiseert. Bij NGW is de financiële verslaggeving op pijl en er zijn draaiboeken voor het evenement.
Rosalia: “Ik zie geen ABN/AMRO Kickboks competitie, maar wel sponsors die een rebels image nastreven. De UFC wordt bijvoorbeeld gesponsord door Harley-Davidson, zoiets kan in Nederland ook.”