Komende week schittert de ster van Real Fighters in Marokko, daarna in het Rings Gala in Nederland om dan te flonkeren in Antwerpen en Dubai. In de serie Fight Business stelden we een aantal vragen over de vechtsportbranche aan Erik Ouwerkerk en Kamal Chabrani.
Real Fighters is opgericht door door Erik Ouwerkerk en Kamal Chabrani in 2000 toen ze hun respectievelijke bedrijven samen voegden. Het is nu een van de grote spelers op de vechtsportmarkt die gemiddeld één keer in de twee en een halve maand gala’s organiseert, waaronder gala’s voor veteranen, jeugd, kleinere en grotere gala’s.
Chabrani, “Het zijn niet steeds dezelfde, we proberen dat te variëren, dus het kan zijn dat we nu een jeugd gala hebben en over anderhalve maand hebben we een veteranen gala. En twee maanden daarna doen we een heel groot professioneel gala. Ik denk dat we ons daarmee onderscheiden van de rest.”
Chabrani en Ouwerkerk vinden dat een bedrijf als Real Fighters zich niet alleen op de commerciele markt kan richten. Ze hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld tegenover de jeugd.
Chabrani, “Natuurlijk hebben we onze commerciële gala’s. maar het is niet zo dat we ons alleen daarop willen richten. want er zijn natuurlijk ook jongeren en kinderen en ouderen die misschien niet zoveel geld hebben en die toch naar een gala willen gaan. Als je het maatschappelijk bekijkt vergeet je die mensen in tussen niet. Voor een jeugdgala worden er tegenwoordig bedragen van €25/30 entree gevraagd. Dat is puur commercieel. De meeste jongeren hebben geen €25 , zeker niet in deze tijden. Kijk en als je dan zegt we doen een entree van €5 dan kom je er ook wel uit, zolang je je kosten zoveel mogelijk hebt betaald. We zijn niet alleen maar om het geld verdienen. Natuurlijk moet het bedrijf blijven bestaan en daarvoor hebben we onze commerciële gala’s, maar die kleine kinderen worden straks ook groot. Ik denk dat we daarin wel erg verschillend zijn van andere promotors.
Real Fighters wil zich net als de andere promotoren onderscheiden als het om de Match Making gaat.
Chabrani, “Waar we natuurlijk altijd naar kijken, waar je het een evenement ook organiseert, is naar de vechters die in die regio publiek trekken.En je moet ook partijen hebben die aanspreken. Je moet geen partij hebben waar je een topper tegen een jongen zet die eigenlijk van te voren weet, dit duurt geen ronde. Als de mensen naar een gala gaan willen ze goede partijen zien, het moet goed georganiseerd zijn er moet natuurlijk een beetje show zijn, maar zonder die vechters heb je gewoon geen goed gala. Je moet ook kijken waar je het evenement wil plaatsen. Heb je een hal waar 500 man in kunnen, dan praat je natuurlijk over een heel andere match making als een hal waar 1500 man in kan. Bij ons in het gooi weten we dat als we die en die namen op het programma zetten, dan kunnen we zoveel toeschouwers verwachten.
Kijk een vechter maakt je gala, heel simpel, de vechters komen om te knokken, ze moeten een leuke stijl hebben. En ze moeten hun afspraken nakomen, daar moet je van op aan kunnen, want een vechter die een week van te voren denkt, weet je wat, ik blijf liever vandaan in de kroeg hangen en ik train niet, dat maken we toch heel vaak mee, die mannen zijn na 30 sec leeg, daar komen je mensen niet voor. Als ze dat twee keer mee maken op,je evenement dan denken ze pff, daar hoef ik niet meer heen.
Fightweek, "Wat zou je aan de markt willen veranderen? Andere promotoren hebben aangegeven dat ze meer en beter met elkaar zouden willen samenwerken om de vechtsportbranche transparanter te maken."
Erik Ouwerkerk, “Er zou een overkoepelend orgaan moeten komen. Je hebt nu een bond zus en een bond zo. Bij het boksen was het heel simpel, bij drie gewonnen partijen dan werd je C, acht gewonnen werd je B en dertien gewonnen werd je A. Dat is hier helemaal niet te controleren bij het kickboksen.”
Chabrani, “Het moet gewoon allemaal veranderen. Iedereen roept al jaren dat er een erkende vechtsport organisatie moet komen. Het NOC-NSF zal nooit akkoord gaan zolang er zoveel bonden zijn. Hoeveel bonden hebben we in Nederland? Het zijn er 12 als het er niet meer zijn. Dat is gewoon een hele slechte zaak. België heeft het heel goed geregeld, die hebben gewoon één bond en zonder die bond kan je gewoon weg niets organiseren. Maar stel dat wij in Nederland morgen een bond zouden willen oprichten, dan hebben wij morgen een bond. Zo lang je meerdere bonden hebt, is er géén echte kampioen of die nou Nederlands kampioen is of een Europees kampioen of een wereld kampioen is. Dat betekent ook dat als je niet van Pietje kan winnen, dan ga je naar een andere bond want daar is Klaas kampioen en die pak je wel. Dat kan eigenlijk niet.
Bovendien, als je één bond hebt, dan kan op een gegeven moment de gages reguleren. Als je vijf A partijen geknokt hebt, dan kan je minimaal ‘dat’ vragen. Net als bij het boksen. En als je dan kampioen bent dan ben je hele goede, tja dan kan je rustig achterover gaan leunen. Een jongen die NU drie A partijen heeft en soms €2/3000 vraagt, is gek. Dat is voor een promotor niet interessant als je vier A partijen wilt neerzetten, reken maar uit!
Daarmee is ook het onderwerp sponsoring aangesneden. Ook Real Fighters beseft dat de vechtsportbranche niet zonder sponsors als Canna en de koffieshops kan.
Chabrani, “Als je naar onze evenementen kijkt, er zijn allerlei sponsors. Advocatenkantoren naast koffieshops. Je merkt dat het nou wel veel beter gaat. Maar dat een gala van mainstream sponsors kan bestaan, dat gaat de komende jaren niet gebeuren. Wij zijn al onze sponsors hardstikke dankbaar of het nou een advocaat is of een koffieshop, voor ons maakt het niet uit.”
Een belangrijke rol zou weggelegd kunnen zijn voor de televisie. EuroSport, SBS en RTL besteden laat op de avond aandacht aan kickboksen, de kijkcijfers zijn niet ongunstig, maar de branche profiteert daar nog niet van.
Ouwerkerk, “Nee, maar op het moment dat het op tv komt, vindt je ook weer makkelijker sponsors.”
Maar ook hier eist het ontbreken van een overkoepelende organisatie zijn tol, omdat er géén competitie opgezet kan worden waarin een eventuele ‘mainstream’ sponsor geïnteresseerd zal zijn.
Chabrani, “We hebben 15 bonden en géén competitie, daarmee ben je géén serieuze partner voor een sponsor.”
Met hun sterke organisatie zet Real Fighters nu ook de stap naar het buitenland. Heeft Slamm! een achterban in Suriname, Real Fighters kijkt naar Marokko en verder.
Chabrani, “In Nederland hebben we heel wat Marokkaanse, Nederlandse kickboksers. Het zijn topvechters die eigenlijk in het land waar zij vandaan komen, waar hun ouders vandaan komen en waar ze wel heel veel familie hebben, nooit hebben gevochten.
Ouwerkerk, “We doen het samen met Moussid, want we komen daar met z’n tweetjes niet ver. Je moet wel de juiste mensen kennen.”
Chabrani, “Fikri en Moussid zijn de mannen die daar de contacten hebben. Toen hebben we gezegd, oké, prima, maar laat aan ons de hele organisatie over.
Wij verwachten dat het een topevenement wordt, zeker met de namen die we er hebben, zeker met de voorbereiding die we achter de rug hebben. Het gaat een gigantisch gala worden. Ik denk dat er in Marokko nog niet zo’n gala is geweest.
Houd Real Fighters in de gaten, er komen de volgende maanden heel veel fonkelende sterren aan.
Chabrani, “We zijn met Antwerpen bezig. 3 Oktober organiseren we voor het eerst in Europa in het Hilton hotel in Antwerpen, een gala met heel goede Belgische partner. 21 November organiseren we in samen werking met Rings in Hilversum, The Return of the Cobra. En daarna een heel groots gala in Dubai.”