Sohrab Saeeyan, ideale vechtsportmarketeer

woensdag 20 januari 2010 17:09 Eddy del Prado
Afdrukken

Sohrab Saeeyan, Amsterdam Fightclub, is de ideale topsportmarketeer in de martial arts wereld. “Elk gevecht wat ik breng is entertainment” en “Ik wil alles vermarketen wat bij een gala mogelijk is” zijn twee uitspraken die duidelijk maken waar de Amsterdam Fightclub staat.


 

Terwijl zijn nieuwe promo wordt opgenomen, kibbelen Gerges en Balrak om wie de meest geestige opmerkingen maakt. Sohrab ontvangt in de dojo van Thom Harinck de vele vechters die voor de opnames van de promo zijn komen. Er heerst een gezellige maar zakelijke sfeer. Er moeten tenslotte contracten getekend worden en niet alle vechters hebben er zin in om hun pakket informatie en contracten grondig door te lezen vóórdat ze hun handtekening zetten.

Saeeyan, “Ik hoor veel mensen praten over kwaliteit. Ik wil show en entertainment brengen. Bij mij zijn alle partijen hoofdpartijen. Het zijn misschien niet allemaal super grote namen, maar de vechters zijn uitgekozen omdat ze allemaal iets speciaals kunnen brengen. De één blinkt uit door zijn opkomst en de ander staat bekend alleen voor de winst te willen knokken. Het publiek vermaken, daar draait alles om.”

De jonge promotor zit in het laatste jaar van zijn opleiding voor sportmarketing en zal zijn kennis aanwenden voor topsporters, als promotor maar ook als manager. “Ik wil van vechters ‘sterren’ maken.” Met dat statement raakt hij ook de financiële aspecten van de vechtsport. Ook Saeeyan streeft er naar de vechtsport niet alléén van de-groene-vingers afhankelijk te laten zijn. De discussie over en het streven naar het aantrekken van Main stream sponsors is niet nieuw. Promotors noch managers willen de-groene-vingers die tot nu toe de vechtsport op dit niveau mogelijk hebben gemaakt, laten vallen. “Je ziet in Amerika dat de main stream adverteerders gezien hebben dat het publiek dat naar gala’s komt aardig wat te besteden heeft. Dat soort overwegingen geeft dan de doorslag.”

Dat zijn gala via Pay-per-view te zien is past ook in het streven van Saeeyan het inkomsten-pallet te vergroten.

Saeeyan is twee jaar geleden met de Amsterdam Fightclub begonnen. De eerste keer was in het Zonnehuis in Amsterdam-Noord voor 500 toeschouwers. Vorig jaar moest hij naar het grotere Veledrome uitwijken om maar liefst 1100 man tevreden te stellen. En dit jaar hoopt hij in discotheek The Sand bij Sloterdijk 1500 enthousiastelingen te ontvangen. Volgens Saeeyan is de ideale ‘maat’ voor een gala een locatie voor 5000 toeschouwers. “Ik wil géén gala met 20 of 30.000 toeschouwers. Ik wil een gala met 5000 toeschouwers die ook alle 5000 tevreden naar huis gaan”, is zijn statement. Op dit moment is hij in onderhandeling met diverse Amsterdamse locaties om dat waar te kunnen maken.

Saeeyan tot slot, “Love is the spirit.”