Saeeyans' blauwdruk voor succes

zaterdag 13 maart 2010 10:23 Eddy del Prado Interviews
Afdrukken

In twee jaar tijd heeft promotor/marketeer Sohrab Saeeyan met de Amsterdam Fightclub een ongelofelijke groei doorgemaakt van 500 man in het Zonnehuis, naar duizend man in het Velodrome tot nu, 2010 AD, meer dan 1600 vechtsportliefhebbers in de discotheek The Sand.


Op dit moment zijn er in het weekend ergens in Nederland tenminste drie vechtsportgala's. Daarmee is ook het aantal "Snel-een-hoop-geld-verdienen"-gala's, die zich minder met de marketing van de vechtsport bezig houden, toegenomen.
Als marketeer van een groot gala heeft Saeeyan de belangrijkste voorwaarden voor succes in termen van media, beveiliging, aaibaarheid en de locatie overtuigend ingevuld. En dat komt de vechtsport als Entertainment ten goede.

Vrijdagmorgen 13:00
The Sand is leeg, maar de bar strekt zich nu al uitnodigend over tientallen meters uit. De ring staat er als enig vechtsport attribuut, de hoogte en de twee grote zandvlaktes voor Beachvolleybal en -voetbal overheersen de locatie. Desondanks voel je het direct, This is for Entertainment ,The Sand, Amsterdam Fightclub en Muay Thai horen bijelkaar.

Zaterdagmorgen 12:00. Blauwdruk voor het media beleid.
Cinevideo pakt de camera's uit en in de loop van de middag meldt zich een waaier van diverse media om Amsterdam Fightclub een blijvende présence te geven. Time2Care zorgt voor streaming op haar website. DJ XX is ingezet om de vechters in hiphop klare brokken voor een jonge doelgroep te introduceren.

Fran, van 'Fran Goes K-1' zal op haar webpagina aandacht besteden aan het evenement. Samen met cameraploegen en presentatoren uit Marokko (Riada Sports), Turkije, Brazilië (Band TV) en van Europese zijde, SBS en EuroSport, vinden alle media een plaats op het brede en diepe balcon van The Sand.

Het is een geslaagde oplossing van Saeeyan, alleen professional Ben Pontier en Cinevideo veteranen staan op de ring. Het balcon is het mediacentrum waar in de loop van de avond vechters en pers elkaar ontspannen ontmoeten.

Zaterdagmiddag, 13:00. De beveiliging arriveert samen met Milco Lambrecht van Rings.
Op last van de politie wordt iedereen gefouilleerd! Amsterdam Fightclub kiest voor zekerheid. Sommige gala's besparen op de beveiliging. Dat scheelt een slok op een borrel bij het uittellen van de verdiende pecunia. De samenwerking met Rings garandeert een 'trouble free' gala.

 

Zaterdagmiddag, 15:00. Locatiemanager Mirjam Mak van The Sand start de bar en de keuken op. Saeeyan, “Tijd voor improvisatie is voorbij. Vanaf nu doen wat er al eerder afgesproken is.” De Thaise catering komt op stoom. De tafels van de jury staan klaar. De verkeerassistenten gaan aan het werk. De laatste vechters zijn gewogen.

De VIP tafels zijn gedekt. De lieftallige gastvrouwen krijgen hun laatste instrukties. Ringspeaker Joop kasteel heeft zich in zijn pak gehesen. The Sand is er klaar voor als om 18:00, het eerste publiek binnen komt.

Zaterdagavond, 20:30. De aaibaarheid van een vechtsportgala.

Wat zal de volgende stap zijn van de tot nu toe succesvolle ondernemer Sohrab Saeeyan. Bigger and Better? Pay-tv? Een franchise?